Langkau ke kandungan utama

5 aktiviti buat nafsu makan tidak terkawal

Assalamualaikum,

Makan, memang favourite aktiviti kita semua, bila happy makan, bila stress makan, bila boring makan...Pantang ada masa terluang memang akan diisikan dengan makan. Tapi perlukah kita makan banyak kali dalam sehari? 



Berdasaran idea yang disarankan, makan sebanyak 5 kali sehari penting dalam menjaga keseimbangan tenaga dan berat badan. Tapi tak mustahil kan kita akan makan lebih dari 5 kali sehari, lebih-lebih lagi bila ada keinginan untuk mengunyah. 

5 waktu makan = 3 kali makan besar + 2 kali snek

Ini adalah "Formula makan" yang sesuai untuk mereka yang suka mengunyah tapi dalam masa yang sama masih mahu mengekalkan bentuk badan.

Mari kita kenali aktiviti-aktiviti yang mendorong dan menyukarkan kita untuk mengawal nafsu makan.




Makan sambil menonton televisyen.
Kajian mendapati ketika menonton televisyen, kemampuan untuk mengenali rasa makanan akan menjadi berkurangan kerana deria rasa akan terganggu kerana tumpuan di tv berbanding makanan yang masuk dalam mulut. Oleh sebab itu anda akan mengunyah makanan tanpa rasa puas dan tidak tahu bila masa untuk berhenti.

Makan ketika memandu
Deria makan juga akan tertanggu apabila anda makan ketika memandu. Anda lebih cenderung untuk masukkan apa saja jenis makanan supaya perut lebih kenyang dan anda dapat memuaskan nafsu untuk mengunyah.

Berkumpul di kafateria
Aktiviti berkumpul bersama kawan-kawan tidak akan sempurna jika tidak ada makanan dan minuman walaupun hanya memesan minuman ringan saja. Inilah salah satu penyebab anda ingin mengunyah.

Menaip di komputer
Melakukan kerja-kerja di hadapan komputer, berbual di telefon atau membaca buku akan menjadi pencetus untuk anda mengunyah. Aktiviti ini juga boleh mengalihkan tumpuan otak anda dari makanan sehingga anda terus mengunyah tanpa sedar.

Makan sambil berjalan
Kajian mendapati seseorang yang makan sambil  berjalan berpotensi makana secara berlebihan pada jam yang berikutnya. Ini kerana semasa berjalan fikiran anda lebih terarah ke tempat lain sehingga anda lambat menerima isyarat untuk kenyang. 

Makan sambil berjalan juga melumpuhkan kemampuan badan untuk mengetahui rasa kenyang selepas makan sehinggkan anda masih mencari-cari makanan lain yang akan dimakan. 



Secara rumusan, multi-tasking ketika anda sedang mengunyah adalah perkara yang tidak sihat. Anda kemungkinan tidak akan sedar jumlah makan yang anda telah makan, anda tidak akan kenal erti kenyang ketika itu. 


For more tips for heathy lifestyle and beauty tips, boleh ikuti Coach Mummy Mars alam Projek Seksi!!



*****

DAFTAR DISINI

*****


Mummy Mars

019.235.8846

Enhancing Love through Health Care





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mudahnya Kira Kalori Bersama Coach Mummy Mars

Assalamualaikum
Ramai orang ingat cara nak kurus adalah dengan diet. Diet ini maksudnya sanggup berlapar tak nak makan dan tak nak makan nasi. Sebenarnya konsep kurus ni adalah SANGAT SALAH. Cara ini sebenarnya akan buat anda rasa nak makan yang membuak-buak dan ianya tak baik untuk kesihatan. And end up anda still kat berat yang sama dan tahap kesihatan anda tak baik, selalu tak sihat, letih dan mengantuk.

Tau tak anda pemakanan dan diet yang baik adalah dengan mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam secara tetap tanpa perlu skip satu meal pon?

Anda sebenarnya boleh makan apa saja yang anda suke tanpa perlu rasa lapar dan bersalah, dalam masa yang sama anda masih lagi dalam proses untuk menguruskan badan.



Bagaimana caranya? MUDAH SAHAJA.

Tips mudah untuk menguruskan badan tanpa perlu berasa lapar adalah dengan mengira kalori pemakanan kita. Kalori sangat diperlukan oleh badan kita. Kita perlu mengetahui jumlah keperluan kalori diri sendiri. Penting mengetahui jumlah kalori

Resepi Sihat Menu Tengah Hari : Ayam Tandori

Coach Wanie kongsikan Resepi Hebat untuk Menu Tengah Hari : Ayam Tandori
Ayam Tandoori (Hidangan untuk 6 – 8 orang)



Bahan -bahan :

2 kg (1 ekor) ayam, kulit dan lemak yang dibuang, dibelah empat 40 g (4 ulas) bawang putih, dicincang 40 g (2 inci) halia, dikisar halus 30 ml (2 sudu makan) jus lemon 250 ml (1 cawan) yogurt biasa 3 g (1 sudu teh) garam masala 3 g (1 sudu teh) serbuk ketumbar 3 g (1 sudu teh) serbuk jintan putih 3 g (1 sudu teh) serbuk kunyit 3 g (1 sudu teh) serbuk kari 3 g (1 sudu makan) paprika manis 30 ml (2 sudu makan) sos pudina (ikut pilihan) 15 ml (1 sudu makan) minyak Garam dan lada sulah secukup rasa




Cara memasak :

1. Panaskan minyak dalam kuali kecil di atas api sederhana. Masukkan ketumbar, jintan putih, kunyit, garam masala, serbuk kari, sos pudina dan paprika. Tumis sehingga wangi (kira-kira 2-3 minit). Ketepikan.
2. Campurkan bahan rempah yang telah sejuk ke dalam yogurt. Perlahan-lahan masukkan jus lemon, bawang putih, garam dan halia.
3. Cucuk daging ayam se…

3 Sebab Mengapa Wanita Lebih Susah Turunkan Berat Badan Berbanding Lelaki

Korang Tau Tak?


Wanita lebih susah untuk turunkan berat badan berbanding lelaki kerana 3 sebab ini :
#1Tubuh wanita lebih kecil dan lebih ringan berbanding lelaki maka kalori yang terbakar adalah sikit.







#2Tubuh wanita mempunyai lebih lemak dari lelaki. Lemak ini berada di bahagian dada dan pinggul. Ini untuk menampung tenaga ketika wanita itu mengandung dan menyusukan. MALANGNYA lemak ini tidak akan 'berganjak'/ terbakar walaupon wanita itu tidak mengandung.







#3Hormon wanita dan kitaran haid yang berubah menyebabkan 'water retention' yang menyebabkan peningkatan berat badan.









***

Jika anda ada sebarang pertanyaan atau ingin mendapat khidmat nasihat cara untuk kurus, boleh terus Whatsapp mummy di 019-235 8846.

Jangan lupa daftar untuk Projek SEKSI under Coach Mummy Mars yer.


*****DAFTAR DISINI***** Mummy Mars
019.235.8846
Enhancing Love through Health Care.