Langkau ke kandungan utama

Tips kawal nafsu makan di pejabat

Assalamualaikum,

Sambungan dari post mummy sebelum ini, Pejabat tempat berpotensi untuk gemuk... Kali ini mummy nak bagi sedikit tips bagaimana nak kawal nafsu makan di pejabat pula.. Kenapa asyik fokus kan kepada pejabat je ni.??



Sebab kebanyakkan daripada kita meluangkan lebih masa di pejabat berbanding di rumah sendiri..pejabat kita dah jadi rumah kedua, kita duduk di pejabat lebih lama daripada kita luangkan masa dengan anak.. Setuju? Dan walau bagaiamana pon kita dah set mind untuk nak kuruskan badan, perasaan stress, kurang fokus dan keletihan di pejabat buat kita rasa lapar..

Cuba tengok atas meja di pejabat kita, selain dari buku, komputer, alat tulis meati ada terselit sikittttt snek kegemaran anda kan? Samada coklat, gula-gula atau biskut, inilah 'penyelamat' anda di kala kerja anda menimbun dan stress.

Ok tak nak cerita panjang, ini tips-tips kawal nafsu makan di pejabat.

1- Makan pada waktu yang tepat
    Keinginan untu mengunyah dengan lebih banyak akan datang bila and tidak makan ikut waktunya. Contohnya melewatkan makan sarapan atau makan tengahari. Untuk mengelakkan daripapa mengambil makan ringan waktu petang, pastikan anda makan tengahari telat pada masanya. Berikan badan anda nutrisi dan zat yang lengkap supaya rasa kenyang lebih lama dan kurang rasa mengunyah.


2- Kunyah gula-gula getah
   Kunyahlah gula-gula getah yang berperisa pudina dan tidak mempeunyai kandungan gula. Rasa dingin dan segar membuatkan anda rasa sayang untuk memasukkan makanan dalam mulut.


3- Kunyah lebih lama
    Apabila makan tengahari atau anda sedang menikmati snek anda, cuba anda perlahankan kunyahan anda. Kajian mendapati mengunyah lebih lama akan membuatkan anda rasa lebih puas makan dan semakin lama anda mengunyah, semakin cepat isyarat badan memberitahu anda sudah kenyang dan tidak perlu makan lagi.


4- Jauhi media sosial
   Melayari media sosial lebih lama akan membuat anda rasa tergugat dan terliur melihat foto-foto makanan yang dipost oleh kawan-kawan anda. Jafi elakkan diri dari menerokai internet kecuali pada waktu makan tengahari atau habis kerja.


5- Pengambilan snek sihat
    Jika anda perlu untuk mengambil snek pada waktu bekerja tapi dalam masa yang sama masih mahu menguruskan badan, cuba ambil snek yang lebih sihat seperti buah-buahan, pisang atau kacang.


6- Berus gigi selepas makan
     Jangan hanya simpan snek di pejabat, simpan la juga sebatang berus gigi dan ubat gigi dalam laci. Selepas makan beruslah gigi anda. Rasa kesegaran mulut boleh mengurangkan keinginan makan snek.

7- Minum Teh
    Minum teh dapat menahan anda dari rasa lapar. Pilih teh herba tanpa pemanis, teh kayu manis atau teh halia. Dengan secawan teh dapat alihkan perhatian anda dari mengunyah.


Ok itu tips untuk kawal nafsu makan.... Sikit lagi tips mummy nak tambah untuk elakkan diri kita dari makan berlebihan di pejabat.


1- Elakkan dari membuat majlis makan-makan dengan keral di pejabat.

2- Sibukkan diri dengan kerj masing-masing.

3- Kurangkan kekerapan ke pantri pejabat

4- Kurangkan berbuak kosong dipantri.

5- Banyakkan berjalan sekiranya anda makan berlebihan.

6- Kenali/belajar tentang kalori makanan yang anda makan

7- Ketahui/belajar tentang kalori yang badan anda perlukan.


Tak susah kan nak kawal pemakanan kita di pejabat... ;)

Selamat mencuba....


For more tips for heathy lifestyle and beauty tips, boleh ikuti Coach Mummy Mars alam Projek Seksi!!



*****

DAFTAR DISINI

*****


Mummy Mars

019.235.8846

Enhancing Love through Health Care


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mudahnya Kira Kalori Bersama Coach Mummy Mars

Assalamualaikum
Ramai orang ingat cara nak kurus adalah dengan diet. Diet ini maksudnya sanggup berlapar tak nak makan dan tak nak makan nasi. Sebenarnya konsep kurus ni adalah SANGAT SALAH. Cara ini sebenarnya akan buat anda rasa nak makan yang membuak-buak dan ianya tak baik untuk kesihatan. And end up anda still kat berat yang sama dan tahap kesihatan anda tak baik, selalu tak sihat, letih dan mengantuk.

Tau tak anda pemakanan dan diet yang baik adalah dengan mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam secara tetap tanpa perlu skip satu meal pon?

Anda sebenarnya boleh makan apa saja yang anda suke tanpa perlu rasa lapar dan bersalah, dalam masa yang sama anda masih lagi dalam proses untuk menguruskan badan.



Bagaimana caranya? MUDAH SAHAJA.

Tips mudah untuk menguruskan badan tanpa perlu berasa lapar adalah dengan mengira kalori pemakanan kita. Kalori sangat diperlukan oleh badan kita. Kita perlu mengetahui jumlah keperluan kalori diri sendiri. Penting mengetahui jumlah kalori

Resepi Sihat Menu Tengah Hari : Ayam Tandori

Coach Wanie kongsikan Resepi Hebat untuk Menu Tengah Hari : Ayam Tandori
Ayam Tandoori (Hidangan untuk 6 – 8 orang)



Bahan -bahan :

2 kg (1 ekor) ayam, kulit dan lemak yang dibuang, dibelah empat 40 g (4 ulas) bawang putih, dicincang 40 g (2 inci) halia, dikisar halus 30 ml (2 sudu makan) jus lemon 250 ml (1 cawan) yogurt biasa 3 g (1 sudu teh) garam masala 3 g (1 sudu teh) serbuk ketumbar 3 g (1 sudu teh) serbuk jintan putih 3 g (1 sudu teh) serbuk kunyit 3 g (1 sudu teh) serbuk kari 3 g (1 sudu makan) paprika manis 30 ml (2 sudu makan) sos pudina (ikut pilihan) 15 ml (1 sudu makan) minyak Garam dan lada sulah secukup rasa




Cara memasak :

1. Panaskan minyak dalam kuali kecil di atas api sederhana. Masukkan ketumbar, jintan putih, kunyit, garam masala, serbuk kari, sos pudina dan paprika. Tumis sehingga wangi (kira-kira 2-3 minit). Ketepikan.
2. Campurkan bahan rempah yang telah sejuk ke dalam yogurt. Perlahan-lahan masukkan jus lemon, bawang putih, garam dan halia.
3. Cucuk daging ayam se…

3 Sebab Mengapa Wanita Lebih Susah Turunkan Berat Badan Berbanding Lelaki

Korang Tau Tak?


Wanita lebih susah untuk turunkan berat badan berbanding lelaki kerana 3 sebab ini :
#1Tubuh wanita lebih kecil dan lebih ringan berbanding lelaki maka kalori yang terbakar adalah sikit.







#2Tubuh wanita mempunyai lebih lemak dari lelaki. Lemak ini berada di bahagian dada dan pinggul. Ini untuk menampung tenaga ketika wanita itu mengandung dan menyusukan. MALANGNYA lemak ini tidak akan 'berganjak'/ terbakar walaupon wanita itu tidak mengandung.







#3Hormon wanita dan kitaran haid yang berubah menyebabkan 'water retention' yang menyebabkan peningkatan berat badan.









***

Jika anda ada sebarang pertanyaan atau ingin mendapat khidmat nasihat cara untuk kurus, boleh terus Whatsapp mummy di 019-235 8846.

Jangan lupa daftar untuk Projek SEKSI under Coach Mummy Mars yer.


*****DAFTAR DISINI***** Mummy Mars
019.235.8846
Enhancing Love through Health Care.