Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2015

5 Jenis makanan yang mengandungi kandungan kolagen tertinggi.

Assalamualaikum,


Berapakah umur anda??


Jika umur anda 24 tahun...... anda bernasib baik....


Jika umur anda 25 tahun.... dah kene jaga-jagaaaa.....



Kenapa saya kata begitu?? 



Sebab.... anda mungkin akan nampak tua dari usia anda..


Tahukah anda penghasilan kolagen mula berkurangan seawal umur 25 tahun?? Haaa.. dah mula takot kan.. lagi-lagi yang belum kawin tu..


Pastikan anda mengamalkan pemakanan yang tinggi kandungan kolagen untuk menjaga kestabilan dan keanjalan otot, kulit, tendon, ligamen dan tulang rawan.


Terdapat banyak makanan yang dapat membantu anda dalam mengembalikan dan menghasilkan kolagen dalam badan. Kolagen dalam badan dapat dihasilkan dengan mengamalkan pemakanan yang kaya dengan protein, Vitamin C dan Vitamin K.


Berikut adalah 5 contoh makanan yang mengandungi kandungan kolagen tertinggi.


1- PRODUK SUSU


Untuk meningkatkan produksi kolagen dalam badan, produk susu yang kaya dengan protein bermanfaat untuk tubuh anda. Antara produk susu adalah dadih, yogurt, keju dan susu cair. Se…

Usah Tangguh Waktu Makan Anda

Dalam keadaan sibuk sekalipun, anda perlu makan apabila tiba waktunya. ‘Ponteng’ makan tidak akan membantu anda menurunkan berat badan, malah ianya akan mendorong anda makan dengan lebih banyak kemudiannya. Untuk mengelakkan daripada makan secara berlebihan, makanlah perlahan - lahan dan berhenti apabila anda berasa kenyang, walaupun masih terdapat baki beberapa suap makanan di atas pinggan anda.
Jangan tangguh atau lewatkan waktu makan anda kerana ia boleh menimbulkan masalah penghadaman makanan atau gastrik.


Membawa bekalan sendiri membantu anda membuat pilihan sihat dan menjimatkan. Dengan cara ini, anda juga tidak perlu beratur panjang untuk membeli makanan tengah hari! Pastikan anda sertakan buah-buahan dan sayuran dalam makanan tengah hari dan hadkan bahan seperti mayonis dan sos salad. Untuk pencuci mulut, elakkan makanan manis dan tinggi lemak.

***

Jika anda ada sebarang pertanyaan atau ingin mendapat khidmat nasihat cara untuk kurus dan pemakanan yang sihat, boleh terus Whats…

Tulis tajuk kat sini: Cara nak buat post blog

*Ini adalah Post sekadar untuk membantu para "penyumbang" berblogging SEKSI dengan lebih MUDAH & PANTAS.  *****

1: Pergi ke Blogger.com

*pastikan anda sudah log-in akaun gmail yg telah diterima sebagai penyumbang di projekseksi.blogspot


2: Pergi Blog Seksi

3: New Post

4: Tahniah! anda sedan berblogging.

5: Kemudian tekan Publish

6: Setting lain akan diuruskan admin seksi

7:
jika nak masukkan gambar.


TAMAT

Tatap Wajah Anak Rangsang Susu Ibu?

Assalamualaikum Mommies..





Tahu tak mommies semua yang dengan menatap wajah anak anda ketika menyusu atau mengepam dapat merangsang penghasilan susu ibu?

Ya, perkara ini adalah benar-benar terjadi oleh kerana pengeluaran hormon oxytocin akibat daripada perasaan cinta dan kasih sayang anda terhadap anak anda itu.

*Hormon oxytocin atau juga dipanggil hormon cinta adalah hormon yang berkait rapat dengan wanita dalam membantu wanita ketika proses melahirkan dan menyusukan.

Semakin tinggi hormon oxytocin ini yang secara langsung membawa kepada rasa bahagia si ibu, maka semakin tinggilah kecenderungan badan mommies untuk menghasilkan susu pada ketika itu.

Jadi.. mommies sekalian, ketika proses directfeeding atau pumping, tataplah wajah anak anda ye! Mesti akan buat anda tersenyum bukan? (Senyumlah sampai ke telinga kalau boleh..hihi)
Jika anak tiada di depan mata, gambar mesti adakan dalam kamera henfon tu..ha, tataplah dengan penuh kasih sayang, naluri keibuan anda.

Selain itu, nak tambahk…

Resepi Sihat Menu Tengah Hari : Ayam Tandori

Coach Wanie kongsikan Resepi Hebat untuk Menu Tengah Hari : Ayam Tandori
Ayam Tandoori (Hidangan untuk 6 – 8 orang)



Bahan -bahan :

2 kg (1 ekor) ayam, kulit dan lemak yang dibuang, dibelah empat 40 g (4 ulas) bawang putih, dicincang 40 g (2 inci) halia, dikisar halus 30 ml (2 sudu makan) jus lemon 250 ml (1 cawan) yogurt biasa 3 g (1 sudu teh) garam masala 3 g (1 sudu teh) serbuk ketumbar 3 g (1 sudu teh) serbuk jintan putih 3 g (1 sudu teh) serbuk kunyit 3 g (1 sudu teh) serbuk kari 3 g (1 sudu makan) paprika manis 30 ml (2 sudu makan) sos pudina (ikut pilihan) 15 ml (1 sudu makan) minyak Garam dan lada sulah secukup rasa




Cara memasak :

1. Panaskan minyak dalam kuali kecil di atas api sederhana. Masukkan ketumbar, jintan putih, kunyit, garam masala, serbuk kari, sos pudina dan paprika. Tumis sehingga wangi (kira-kira 2-3 minit). Ketepikan.
2. Campurkan bahan rempah yang telah sejuk ke dalam yogurt. Perlahan-lahan masukkan jus lemon, bawang putih, garam dan halia.
3. Cucuk daging ayam se…

Antara "TAK MAHU" dan "TAK BOLEH"

Assalamualaikum.



Apa perbezaan antara dua perkataan ini?? Tahukah anda penyataan “TAK MAHU” memberi impak yang lagi besar dari “TAK BOLEH” dalam konteks diet.

Contohnya “Saya tak mahu makan nasi” adalah lebih tegas dan penuh penekanan. Dengan cara ini ia boleh membantu kita lebih disiplin dalam menjalani program diet dengan lebih baik dan Berjaya.

Jika dibandingkan dengan penyataan “Saya tak boleh makan nasi” , membuatkan kita rasa lebih tertekan lagi dan tidak dapat menikmati hidangan. Kebanyakkan orang yang berdiet  beranggap mereka “tak boleh” menikmati hidangan dan sebenarnya ianya akan memberikan kesan buruk kepada kesihatan.

Apabila kita kata “tak mahu” kita sebenarnya memupuk sikap kawalan disiplin dalam diri kita dengan baik yang secara psikologinya anda dapat menolak keinginan atau nafsu makan yang melampau.

** JOM DAFTAR SEKSI BERSAMA COACH MUMMY MARS!!

Rambut GUGUR selepas melahirkan

Hai korang...Korang mesti pernah dengarkan orang-orang Tua mesti ada kata kalau dia tengok anak sembur air liur ataupun main buih....

Habislah Rambut mak dia gugur lepas niKorang rasa betul ker ni?mai sini Ti nak terangkan okaii...

Anak main air liur rambut mak gugur adalah mitos sahaja sebenarnya...
Pada umur anak dalam linkungan 3-4 bulan memang perkembangan mereka akan keluarkan air liur ataupun main buih ni...Dan pada umur anak 3-4 bulan juga Rambut mak akan gugur....
SEMUANYA INI DISEBABKAN FAKTOR HORMON.
Ini adalah sebab pertama kenapa rambut kita akan gugur lepas bersalin ni... HORMON ESTROGEN menurun digantikan dengan hormon PENYUSUAN( Prolaktin dan Oksitosin)...


Sebenarnya rambut gugur lepas bersalin ni NORMAL.   Sebabnya semasa kita pregnant..hormon ESTROGEN DAN PROGESTERON sangatlah tinggi..so masa ni rambut takkan gugur dan pertumbuhan rambut terhenti dalam fasa anagen ataupun dikenali sebagai fasa pertumbuhan.

APA ITU HORMON ESTROGEN @ PROGESTERON LAK.....

Semasa anak kita berumur …

Pengalaman Menyusu Tiga Putera Kesayangan Saya

Benarlah kata-kata orang berpengalaman, menyusukan sendiri anak adalah paling nikmat dan bermakna untuk setiap diri yang bergelar ibu. Hati ibu mana yang tak tersentuh bila dapat memberi minum susu daripada badannya sendiri sejurus selepas melahirkan. Teorinya, susu ibu pada awal selepas melahirkan penuh dengan kolustrum yang kaya dengan antibodi yang baik untuk bayi. Praktikalnya memang ya. Payah untuk badan si bayi diserang penyakit pada awal usia sebulan mahupun sehingga hampir dua tahun penyusuan tersebut.

Kisah saya mengenai penyusuan memang berkait rapat dengan teori dan praktikalnya. Putera sulung yang memang saya nanti-nantikan selepas hampir tiga tahun berkahwin memang dinekad untuk disusui dengan susu ibu ini. Walaupun berkahwin pada usia yang agak muda 23 tahun ketika itu masih sebagai pelajar di Universiti Teknologi Petronas (UTP) selepas UKM, namun diberi rezeki anak pada usia 26 tahun. Namun dalam tempoh itu, banyak teori yang saya gali dan baca. Teori penyusuan adalah …

Apa kaitan Tidur dan Pengeluaran susu ?

Rupanya banyak yang berkait dengan Tidur ni...Salah 1 nya mengenai Pengeluaran susu kita.. Korang pernah dengar tak Ibu yang stress akan menyebabkan susunya kurang?


Sebab apa tidur berkait rapat dengan susu ni?

Apabila kita kurang tidur terutamanya ibu menyusu,kita akan menurunkan HORMON SEROTIN dimana hormon inilah yang akan membuatkan seseorang mudah terasa TERTEKAN/ stress ni...

Balik kepada Tips asas penyusuan ni...Jika ibu menyusu yang dalam keadaan tertekan,ia akan menurunkan HORMON OKSITOSIN.
HORMON OKSITOSIN ni adalah salah satu hormon penyusuan yang kita kena jaga untuk Tingkatkan pengeluaran susu.

Seseorang yang tidur 3-4 jam kurang daripada kadar tidurnya yang biasa,akan mudah mengalami tekanan perasaan (stress) dan akan mudah dijangkiti kuman,disebabkan oleh sistem pertahanannya yang menjadi lemah  (Rujukan: Tinker Ready ( 2000 );'Naps: The Art' of snoozing)

Manakala dalam Islam juga tekankan bab Tidur ni..
Islam adalah satu agama yang seimbang.Ia mementingkan  tidur …

Penuhi Keperluan Keluarga dengan BMV

Pemakanan yang baik dan senaman yang kerap akan menjamin kesihatan dan kesejahteraan optimum keluarga anda. Diet yang tidak seimbang dan kurang berkhasiat akan mengakibatkan malpemakanan – sama ada terlebih atau terkurang.

Gunakan Piramid Makanan Malaysia sebagai panduan untuk membantu anda menguruskan pemakanan dengan baik. Ia merupakan alat bantuan visual mudah yang dapat membantu anda dan keluarga membuat pilihan jenis dan jumlah makanan harian yang tepat. Ikuti prinsip-prinsip asas di bawah untuk memupuk tabiat makan yang sihat.
Konsep BMV ini membantu anda dan keluarga mendapatkan nutrien yang diperlukan dan mengekalkan berat badan yang sihat di samping mengurangkan risiko mendapat penyakit kronik yang berkaitan dengan pemakanan.


Recipe & tips extracted from Nutritionists' Choice Cookbook Volume 2, courtesy of Nutrition Society of Malaysia; to view the entire book, visit www.nutriweb.org.my

Coach Wanie

#projekseksi


PENTINGNYA BADAN CUKUP TIDUR

Assalamualaikum,




Tidur yang nyenyak dan sempurna penting supaya badan kita cukup rehat dan menjalankan proses de-toxifucation secara berperingkat semasa tidur.

Racun juga mudah terkumpul dalam badan jika kita tak cukup tidur dan ini akan memgganggu tahap kesihatan dan emosi kita.

Mari kita fahami bagaimana badan kita berfungsi semasa tidur.

9pm -11pm : Ini adalah masa de-toxification chemicals yang tidak diperlukam dari sistem antibodi. Dalam waktu ini seharusnya kita dalam keadaan tenang dan relax. Bagi ibu-ibu dan isteri dinasihati sebolehnya hindari dari melewatkan masa berehat.


11pm-1am : Proses de-toxification dalam hati, secara idealnya harus dilakukam dlm keadaan tidur nyenyak.


1am - 3 am : Proses de-toxificatiom di bahagian hempedu.


3am - 5am :Proses de-toxification di bahagian paru-paru. Oleh kerana itulah kebiasaannya bagi yg sedang mengalami batuk, ketika ini akan mengalami batuk yg sangat kuat kerama proses de-toxification telah sampai ke saluran pernafasan.


5 am - 7 am :…

Air!! Keperluan dan Kesihatan

Ramai orang tahu mereka perlu minum air untuk memenuhi keperluan harian. Tapi adakah mereka betul-betul tahu berapa banyak air yang diperlukan sehari-hari?
Percaya atau tidak?kebanyakkan dari mereka tidak benar-benar tahu berapakah isipadu air yang diperlukan oleh tubuh mereka setiap hari.  

Jadi! Hari ini, Bee nak kongsikan bagaimana untuk mengira keperluan air yang diperlukan oleh badan setiap hari. Pengiraan ini adalah berdasarkan berat badan anda sendiri. Namun begitu, jumlah pengambilan air juga bergantung kepada aktiviti harian dan juga faktor persekitaran seperti cuaca dan pemakanan.




Cara #1
Berat(KG) / 30 = ____ liter (jumlah minimum air yang diperlukan)

contoh : berat Bee 60kg, jadi 60 bahagi 30 bersamaan dengan 2.00 liter adalah keperluan minimum air diperlukan


***
Cara #2
Berat(pound) / 2 = ___ oz (jumlah minimum air yang diperlukan)

contoh :
1kg = 2.26pound maka 60kg = 135.60 pound
135.60 bahagi 2 bersamaan dengan 67.8 oz.
1 oz = 0.0295liter
Maka 62.888oz bersamaan 2.00liter
***
C…

Mandi Pagi Lebih Cepat Kurus?

Apa Bestnya Mandi Pagi?Kalau sebelum ni kami share tidur pon boleh kurus sekarang mandi pulak.

Korang tau tak mandi awal pagi ( jam 4-6 pagi ) dengan air sejuk dapat menyingkirkan kolestrol jahat dalam badan.




Memang menggigil la mandi tanpa air panas tapi terasa sungguh SEGAR
Mandi bermula dari kaki dahulu ikut sunnah Nabi.

Mandi awal pagi juga dapat melancarkan peredaran darah dan sangat membantu untuk menaikkan seri wajah tau

Kena sangat la konsep #projekseksi kami
SLIM & ELEGANT!

Berpagi-pagian jugak salah satu sunnah nabi

Sebagaimana Rasulullah yang tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yang berbunyi:




Berkata Nabi di dalam hadis yang diriwayatkan oleh at-Tabarani di dalam al-Awsath:

باكروا الغدو -أي الصباح- في طلب الرزق، فإن الغدو بركة ونجاح'

"Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkat dan kejayaan."


Tambahan Lagi 


Telah thabit dari Nabi SAW bahawasanya …

3 Sebab Mengapa Wanita Lebih Susah Turunkan Berat Badan Berbanding Lelaki

Korang Tau Tak?


Wanita lebih susah untuk turunkan berat badan berbanding lelaki kerana 3 sebab ini :
#1Tubuh wanita lebih kecil dan lebih ringan berbanding lelaki maka kalori yang terbakar adalah sikit.







#2Tubuh wanita mempunyai lebih lemak dari lelaki. Lemak ini berada di bahagian dada dan pinggul. Ini untuk menampung tenaga ketika wanita itu mengandung dan menyusukan. MALANGNYA lemak ini tidak akan 'berganjak'/ terbakar walaupon wanita itu tidak mengandung.







#3Hormon wanita dan kitaran haid yang berubah menyebabkan 'water retention' yang menyebabkan peningkatan berat badan.









***

Jika anda ada sebarang pertanyaan atau ingin mendapat khidmat nasihat cara untuk kurus, boleh terus Whatsapp mummy di 019-235 8846.

Jangan lupa daftar untuk Projek SEKSI under Coach Mummy Mars yer.


*****DAFTAR DISINI***** Mummy Mars
019.235.8846
Enhancing Love through Health Care.

Mudahnya Kira Kalori Bersama Coach Mummy Mars

Assalamualaikum
Ramai orang ingat cara nak kurus adalah dengan diet. Diet ini maksudnya sanggup berlapar tak nak makan dan tak nak makan nasi. Sebenarnya konsep kurus ni adalah SANGAT SALAH. Cara ini sebenarnya akan buat anda rasa nak makan yang membuak-buak dan ianya tak baik untuk kesihatan. And end up anda still kat berat yang sama dan tahap kesihatan anda tak baik, selalu tak sihat, letih dan mengantuk.

Tau tak anda pemakanan dan diet yang baik adalah dengan mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam secara tetap tanpa perlu skip satu meal pon?

Anda sebenarnya boleh makan apa saja yang anda suke tanpa perlu rasa lapar dan bersalah, dalam masa yang sama anda masih lagi dalam proses untuk menguruskan badan.



Bagaimana caranya? MUDAH SAHAJA.

Tips mudah untuk menguruskan badan tanpa perlu berasa lapar adalah dengan mengira kalori pemakanan kita. Kalori sangat diperlukan oleh badan kita. Kita perlu mengetahui jumlah keperluan kalori diri sendiri. Penting mengetahui jumlah kalori